V sezóně 2023-24 La Liga se Real Madrid, přestože vyhrál ligový titul, ocitl v žebříčku televizních příjmů za svým věčným rivalem Barcelonou. Zatímco Madrid byl v předchozích sezónách lídrem, Barcelona je tentokrát dokázala překonat, i když jejich výkon na hřišti pod vedením trenéra Xaviho byl za očekáváním. Zatímco Barcelona předstihla Real Madrid v příjmech z televize, oba kluby nadále dosahují významných prodejů Fotbalové Dresy Komplety , což přispívá k jejich celkové marketingové strategii.
Distribuce televizních příjmů La Ligy
La Liga alokovala v letech 2023-24 celkem 1,498 miliardy eur (1,63 miliardy dolarů) v televizních příjmech pro první a druhou divizi. Z toho Real Madrid vydělal 159,55 milionu EUR (167,34 milionu USD), zatímco Barcelona získala o něco více, a to 162,49 milionu EUR (170,42 milionu USD). Po odečtení příspěvků do Španělské fotbalové federace, La Ligy, sestupujících klubů a daní činily konečné příjmy Barcelony 148,68 milionu EUR (155,94 milionu USD). Pro srovnání, konečný příjem Realu Madrid byl 145,99 milionů eur (153,11 milionů dolarů), což vedlo k rozdílu 2,69 milionů eur (2,82 milionů dolarů) mezi oběma kluby.
Faktory ovlivňující distribuci TV příjmů
Televizní příjmy v La Lize jsou rozděleny do tří segmentů. Polovina celkových příjmů je rozdělena rovnoměrně mezi všechny kluby. Dalších 25 % je založeno na sportovních výkonech za posledních pět sezón, zatímco zbývajících 25 % je přiděleno na základě sociálních a marketingových příspěvků klubů, včetně prodeje vstupenek a zapojení do sociálních sítí. Navzdory chabé sezóně Barcelony lze její zvýšení příjmů částečně připsat její větší účasti v iniciativách La Ligy zaměřených na vylepšení televizních přenosů, jako je například umožnění vstupu kamer do šaten před zápasy. FC Barcelona Dres , která často nosí světoví fanoušci, jsou součástí širšího marketingového úsilí, které klubu pomáhá získat dodatečné příjmy prostřednictvím televizních práv.
Pokles tržeb Realu Madrid
Příjmy Realu Madrid mírně klesly ve srovnání se sezónou 2022-23, kdy vydělal 161,24 milionů eur. Jedním z faktorů, který přispěl k tomuto poklesu, bylo jejich odmítnutí zapojit se do několika audiovizuálních požadavků La Ligy, včetně předzápasových a pozápasových rozhovorů a přístupu pro kamery. Tato neochota podílet se na těchto opatřeních příznivých pro vysílání mohla hrát roli ve schopnosti Barcelony překonat je v televizních výdělcích i přes druhé místo v lize.
Vliv sociálních médií a marketingu
Vyšší příjmy Barcelony z televize také zdůrazňují rostoucí význam sociálních médií a marketingového úsilí. Kluby, které si v těchto oblastech vedou dobře, mohou výrazně zvýšit své televizní příjmy, i když jejich sportovní výsledky nejsou špičkové. V případě Barcelony mohla jejich spolupráce s iniciativami La Ligy, jako je lepší přístup k předzápasovým aktivitám, pomoci zvýšit jejich viditelnost a v konečném důsledku i jejich příjmy.
Zatímco Real Madrid stále vede ve sportovních úspěších, zvýšená účast médií a zapojení Barcelony do televizních iniciativ La Ligy jí umožnily získat první místo v televizních příjmech pro sezónu 2023-24.